Pages

Peminat-Peminat Wa

24 May 2011

SaKiT GiGi



Seperti yg ramai sedia maklum.. (ramai ker?) cik panadol sedang bertarung dengan kesakitan.. kesiannnn... sakit gigi beb.. tu la org suh gosok gigi ari2 maleh.. kalo luorg nak tau, cik panadol ni pagi2 taknak gosok gigi, die suke pakai sentil jer... ishhh..

Disebabkan wa ni seorg yg prihatin..tin..tin.. wa pn besusah payah menjalankan penyelidikan punca sakit gigi dan cara merawat dgn lebih berkesan...Berikut adalah hasil daripada penyelidakan wa selama sepurnama lamanya.. hikhik..


Sakit gigi ialah rasa sakit pada gigi yang lazimnya terjadi di kalangan mereka yang mengabaikan kesihatan mulut. Kebanyakkan orang hanya akan ke klinik pergigian bila mengalami sakit gigi. Sakit gigi yang teruk boleh menggangu tidur, aktiviti harian dan kesihatan.
Apakah penyebab sakit gigi?
 kerosakan gigi
 penyakit gusi
 gigi yang sensitif
 jangkitan
 sakit sendi rahang
 sinus tersumbat


Sekiranya punca sakit gigi tidak dirawat, ia berkemungkinan akan mengakibatkan:
 Gigi mati (non vital tooth)
 Gusi membengkak
 Hilang selera makan
 Kehilangan gigi


Apa yang boleh anda lakukan sekiranya sakit gigi?
Dapatkan rawatan dari doktor pergigian dengan segera. Anda boleh mencuba petua berikut untuk melegakan sakit buat sementara sebelum ke klinik:
 Makan ubat penahan sakit
 Berkumur-kumur atau gunakan flos untuk mengeluarkan sisa makanan di celah gigi
 Kebaskan gusi anda dengan menghisap air batu
 Penjagaan kebersihan mulut yang baik.
 berus gigi sehingga bersih dengan menggunakan ubat gigi berfluorida
 gunakan flos
 kurangkan jumlah dan kekerapan pengambilan makanan atau minuman manis
 Dapatkan pemeriksaan pergigian secara berkala sekurang-kurangnya sekali setahun.



Sumber:
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

 
 
psst: cik pana...sedap btui makan cekelat cadbury ni.. nak? nak?
 


26 comments:

cik panadol said...

cait!!

lu memerli wa dalam entry lu! ade gak yang ken geget2 rambut ngan gigi palsu wa ni nanti!!

opss....kantoi lak pakai gigi palsu...

MamaYatie said...

jangan makan jajan & cekelet byk2...kekee

Rozuan Ismail said...

sakit gigi ngan gusi bahaya.boleh wat pening kepala =)

RerameUngu said...

aiyakk..ada ka p buat special entry utk cik pana kt tu..kijam..hhehehee

Syahirah Suhaili said...

waa..ada yang saket gigi sama mcm adiela la..ehehe..ada teman sakit..hehe..adiela pon tengah saket gg masa nih.. pernah gak buat entry pasal nie..sakit nak tumbuh gg baru..ngaa~

p/s: cik panadol..smoga cepat sembuh ye! :D

shalina samsudin said...

kehilangan gigi....heheeh :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hehe..sakit gigi mmg rasa nak panggg org tau.miza ni takda la selalu sakit gigi.malah rasanya tak pernah.tp selalu sakit gusi.sbb gigi sensitif

cik nani said...

sakit gigi adalah sakit yg kedua sakit lepas maut..ngee~

EIJAM'S FAMILY said...

sakit gigi mmg merosakkan segala xtvt xleh nak buat apa2.. heheh baik gie cabut terus

lilypelangi said...

ciann nye cik panadol . hehe

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

mr. curly, tgh duk2 hisap ais batu..mak tertelan nyah..abes, klinik juga mari..heheheh

Bro Framestone said...

ala sian die... huhu meh bro babap pipi die tue.. sure ok he..23x

www.broframestone.com

risa said...

sakit memang kesakitan yg paling menyeksakan..lagi2 nak jumoa dentist..wohoooo dislike!!

mr.curly said...

CIK PANADOL: laaa.. pkai gg pelesu ropenye..nti wa nk syorkn lu jd model iklan poliden..hikhik

mr.curly said...

MAMAYATIE: minah ni degil mama..xmkn nasihat..kdg2 tu kusi kt umah wa pun di gigit nye..hahaha

mr.curly said...

ROZUAN ISMAIL: tul tu bro..mmg menangkap pale..hehe

mr.curly said...

RERAMEUNGU: laaa..ni tandenye wa prihatin kt die le..tarik blk ayat kijam tu..hikhik

mr.curly said...

SYAHIRAH SUHAILI: sakit psl nk tumbuh gg baru xpe lg..tp kalu di wat nye psl nk ilang sume gg??..haru jd ehh..hehe

mr.curly said...

SHALINA SAMSUDIN: dari pengamatan wa thadap cik pana ni..gg die dh hampir2 nk ilang dh..tp nasib baik die ade gg "cadangan"..hahaha

mr.curly said...

LYDIA MIZA: uihhh ganas nye..bahyo ni..hehe

mr.curly said...

CIK NANI: mmg dasat!!!..hehe

mr.curly said...

EIJAM'S FAMILY: tu la yg se elok2nye, terus cabut je gg tu..kalu x, kite yg cabut lari b4 jumpe dktor..hikhik

mr.curly said...

LILYPELANGI: ish3..jgn ciankn die..ciankn wa ni xpe gak..mane x nye, wa la yg btungkus lumus nasihatkn die jmpe dktor siang mlm..huhu

mr.curly said...

IBU DARWISY: laa..dh xdo kojo lain ko..yg g telan nyah tu watpo..sudah! tanam jele nyah tu..hahaha

mr.curly said...

BRO FRAMESTONE: amboiiiiiiiiiiiiiii bro..main babap2 lak ye..tu nasib baik pompuan..kalu laki bro nk wat camne le gamaknye..hikhik

mr.curly said...

RISA: ish manede sakit le..cume rase cam nk tcabut nyawe je..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails