Pages

Peminat-Peminat Wa

10 June 2010

SeDu SeDaN

Smlm bini wa asik2 erk..urk..erk..urk..sedu la tu..nk membeso kot..dh tue2 pun nk membeso lg ke?..tp leh jadi gak..almaklumla,bini wa ni leh la dikategorikan "ayam serama" yg cun..hehe..so wa sebagai suami yg dicalonkn tuk dpt anugerah suami mithali(maybe wa menang tahun depan) telah meng google kan pe punce jadinye sedu ni & camne cara2 tuk atasinye..

Sedu ni leh terjadi disebabkan oleh pelbagai punca seperti menelan terlalu banyak udara, mkn secara lahap, berasa bimbang atau teruja, merokok dan amik alkohol secara berlebihan.Nasib baik sedu ni dlm masa beberapa minit je.

Tak betul tanggapan yg mengatakan sedu leh dihentikan dgn cara menakutkan atau mengejutkan seseorang. Namun, terdpt beberapa langkah yg leh di amik bg melenyapkannya.

Antaranya dgn cara menahan nafas dan mengira perlahan-lahan sehingga angka 10, pastu cepat2 minum segelas air atau mkn sesudu teh gula atau madu.

Jika sedu berterusan sekalipun setelah amik langkah2 tertentu tuk cuba menghentikannya atau luorg selalu mengalaminya dr semasa ke semasa, luorg mungkin patut berunding dgn doktor mengenainya.

2 comments:

Juaini Jamaludin said...

bagusnya. bertuah your wife dpt husband mcm you. :)

Scarlett O'Hara said...

Untungnya Mrs.Curly dapat suami penyayang.Jelaous!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails