(1)Bateri rosak pebile smpai tempoh hayatnye,biasenye antara 2-3thn..
(2)Penjagaan air bateri tak sempurna
(3)Sekiranye alternator tak fungsi dgn baik
(4)Tali pusat..opss silap..tali sawat yg pusingkn penjana dlm alternator trlalu kendur atau tegang.Tali sawat kendur atau trlalu kendur leh sbbkn penjana tak pusing bukan pd kelajuan sebenar & arus elektrik yg terjana tak menepati tahap diperlukn tuk mngecas bateri.akibatnye,lampu tak terang(tika enjin dihidupkn) & malap(tika enjin tak dihidupkn)
(5)Tali cawat..ehh,silap lg..tali sawat tegang leh sbbkn arus elektrik blebihan psl penjana pusing laju
okla..psl pe wa bg petue/tips ni..ni sume gare2 wa dikutuk KAU2 oleh mmbe2 wa yg durjana..sebelum ni wa mmg wat tak endah je bende2 camni..tp sekarang..jgn kate bateri,psl air bateri pun wa tau pe bahan2 nye...psl airnye wa wat SUP...hehe...
1 comment:
btul tu.. alternator salah satu puncanya.. pnah kna aritu, huh...
latest en3: ~ the law of attraction ~
Post a Comment